Erdő
Ágoston Lóránt festészete egyedi hangulatvilágával és rétegzett kompozícióival mélyen kapcsolódik az „Erdő” toposzához, amely az emberi élet útkeresésének és az átalakulás folyamatának szimbóluma. Az erdő, mint motívum, mind a természethez való visszatérés, mind pedig a társadalomtól való elszakadás tere, amely egyszerre lehet menedék és veszélyforrás. Ágoston képei ezt a kettősséget mesterien ábrázolják: az erdő világában megbúvó misztérium és transzcendens átalakulás lehetőségeinek gazdag rétegei bontakoznak ki a néző előtt.
Ez az erdő az emberi élet útvesztőjének metaforája, ahol az útkeresés során nemcsak a külső világ rejtélyeivel, de önmagunk belső titkaival is szembesülünk. Az erdő ijesztő is lehet, hiszen tele van rejtett veszélyekkel, de ugyanakkor megvéd és biztonságot is nyújt. Határ, amely az ember által létrehozott szociális világtól elválaszt, és kapu egy magasabb rendű létezés felé…(a szöveg folytatódik a képek alatt)
…
Ágoston festményein ez az erdő nem csupán helyszín, hanem lélektani tér is. A művész alkotási folyamata során több rétegből építi fel kompozícióit. Elsőként szénrajzzal vázolja fel a jelenetet, amelyben az erdő fái és egyéb alakok (emberek, állatok, tárgyak) kirajzolódnak. Ezt követi egy absztrakt réteg, amely tovább erősíti a képek misztikus és szimbolikus jelentéstartalmát. Ebben a rétegben megjelennek a figurák, melyek nyugodt, statikus testtartásukkal fokozzák a feszültséget és a titokzatosságot. Ezek a figurák mintha egy átmeneti térben léteznének – se nem teljesen az emberi világ részei, se nem teljesen a természeté.
A művész különleges technikával alakítja ki a képek felületét. A festményeket vegyes technikával hozza létre, amely festett papírokkal és különböző festékek rétegzésével gazdag textúrát ad az alkotásoknak. Ez a textúra nemcsak vizuális élményt nyújt, hanem egyfajta taktilis érzékenységet is előhív a nézőben, mintha valóban érezni lehetne az erdő fák kérgének érdes felületét. Az emberalakok sajátos módon is kapcsolódnak az erdő tematikájához: Ágoston autista lánya firkáinak nyomai jelennek meg ezekben a figurákban. A gyermek firkáival való kitöltés személyes mélységet ad az alkotásoknak, amelyek egyszerre szólnak az emberi létezés univerzális kérdéseiről és a művész személyes tapasztalatairól.
Az erdő a határvidék, ahol az ember találkozik a természet erejével és misztikumával, ahol az emberi világ törvényei feloldódnak. Ágoston képei ezt az átmenetet, a szociális környezetből való kiszakadást, az útkeresést és az átalakulást ragadják meg. A figurák mintha az erdő mélyén keresnék saját belső útjukat, csendben és magányosan, ugyanakkor az absztrakt környezet, amely körülveszi őket, mintha minduntalan visszaterelné őket az erdő misztikus, mindenható jelenlétéhez. A vegyes technikájú festmények felszíne mintha azt is szimbolizálná, hogy az erdő, ahogy az emberi lélek is, több rétegből áll: kívülről rideg és érdes, de mélyén tele van rejtett szépségekkel és titkokkal.
Az erdő toposza tehát nem csupán egy természetbeli hely, hanem egyfajta átmenet, ahol az ember átlép a hétköznapi életből egy transzcendens térbe. Ágoston Lóránt festményei ezt a folyamatot ábrázolják; az emberalakok a misztikus erdőben keresik saját útjukat, miközben személyes és egyetemes kérdésekre keresik a választ. A művészeti eszközökön keresztül az erdő egy belső világot is tükröz, ahol a nézőt is arra készteti, hogy elgondolkozzon saját életének útvesztőin és átalakulásain.